Thursday, August 29, 2013

Man, kopi dan expired date

Kopi adalah minuman yang bole dibancuh ikut suka hati engko orang sama ada nak lebih gula, nak tawar atau pun nak jenis pekat yang mudah dikenali sebagai espresso. Tapi gua bukan la nak cerita pasal kopi ni sedap ke tak yang gua nak kabo dekat engko orang semua pasal member gua dan kopi.


Hari ini entah kenapa tiba tiba gua rasa teringin sangat nak minum kopi. tengok jam dah pukul 12 tengah hari, gua tanggalkan kasut serta stoking padini dan terus genggam cawan cola cola edisi had mekdi. Gua tercari cari sudu plastik yang gua rembat dekat kedai makcik kantin tingkat 3 tempat gua keje ni. Yang paling rare tahap true level lagi, wajah makcik tu seiras muka isteri Anuar Ibrahim. Kali ini gua dapat rasakan yang makcik kantin tu mesti selalu terfikir mana sudu sudu plastik dia. Mungkin faktor kedekut.

Dua tiga kali juga gua pusing dalam office, bayang nescape pun gua tak nampak. Minuman kologen je melambak. Gua renung muka Man sambil kerutkan dahi.

"Cari apa pis?", soal Man dengan nada sedikit serius.



"Cari nescape, engko ada tak?" balas gua dengan steady. "kalau satu department ni gua dah geledah mana mungkin Man ada nescape", "Eh mana ada orang kehulu kehilir semata nak minta nescape kat sini", gua berdialog dalam dialog. Power kan?

"Ni ada kopi cap jadahharum, engko nak?" soal Man dengan nada yang confident. Gua tanpa ragu terus godak air panas. 

Gua dengan kadar segera melepaskan rasa mengidam gua yang tinggi dengan meminum kopi cap jadahharum yang Man bawa. Masa ini gua mula perasan kopi ni pesen kelat tahap atok nenek punya kopi. Atas dasar tidak memilih, gua layankan je perasaan kelat tu sambil buat keje.

"Man, bila punya kopi engko bawa ni?" soal seorang pekerja tetap office gua. Kali ini gua sengaja pasang telinga dengan purata isyarat 50Hz.

"Shsss, jangan bagi tahu sesiapa!" bisik Man dengan nada berdebar. Sepantas mungkin gua menoleh ke arah Man. "Weh, 3 tahun dah kopi ini, expired date 25/6/2011!" pekerja tetap sedikit terkejut. Gua yang dengar lagi la, rasa nak sepak terajang kopi tu sampai lunyai.

Gua urut dada sambil basuh cawan berisi kopi expired. "Steady je minum kopi yang expired 3 tahun lalu" merungut gua dalam hati. Cis

Akhirnya pada petang yang dingin itu, gua mengambil keputusan untuk pekena air kosong secara bersederhana.



p/s: gua tobat lepas ini tengok expired date dulu sebelum minum.

No comments:

Post a Comment