Wednesday, September 11, 2013

Tizen OS


Tizen? apa mende itu... bahasa cina kan? well Tizen ini salah satu OS yang dibangunkan oleh pihak Samsung dan dijayakan oleh Intel, Urban Airship, dan banyak lagi. 

Sejarah Tizen bermula bila, Samsung tiba tiba terfikir sejenak ke arah ke kekayaan Google dimana Samsung betul betul rasa yang dorang ni tak update dari segi pendapatan sendiri sebaliknya bergantung pasa Google. Samsung sekarang ini cuba nak beransur-ansur menghentikan pengeluaran dari OS Google yang beroperasi dari peranti Samsung. Masing-masing masih nak menafikan ketegangan wujud di antara Google dan Samsung.


Tizen sekarang tengah ralit nak berperang dalam kepentingan OS dengan menawarkan sehingga RM13 juta kepada bakal designer / developer untuk design apps untuk OS tersebut.

Gandingan antara Samsung dan Intel menawarkan developer sebanyak RM660 ribu bagi permainan yang terbaik. Developer boleh win hadiah tersebut dari RM100 ribu ke atas dengan membuat apps dari kategori muzik, rangkaian sosial dan berita yang terbaik.

Pertandingan itu dilancarkan semalam dan berjalan melalui sehingga 1 November 2013

Orait sambung balik pasal OS  Tizen ni, sebelum ini ianya telah dibeli oleh Tizen Indonesia dan menunjukkan satu langkah besar dalam usaha menaik taraf OS tersebut. kelulusan dari IOS 7, Android, dan terutamanya antara muka Windows Phone menjadikan antara muka OS Tizen ini terang dan berani.



Samsung dikatakan mempunyai rancangan besar OS tersebut. Dengar kabo Samsung ini nak perform OS Tizen untuk semua peranti dorang.

Kedatangan OS yang berfungsi seakan Android sekemas iOS dan sebagus WP ini bakal announce war antara OS.

Gua akan update entri ini lagi dengan ayat lebih power

Sumber

No comments:

Post a Comment